Tim Bruyninckx (De Werkvennootschap) actualiseerde voor Mercatus zijn artikelsgewijze commentaren bij artikelen 51 en 85 van de Overheidsopdrachtenwet.
Artikel 51 van de Overheidsopdrachtenwet 2016 voorziet in de mogelijkheid tot voorafgaande marktconsultaties. De wet bepaalt echter dat de aanbestedende overheid bij de organisatie van deze consultaties de nodige voorzichtigheid aan de dag moet leggen. Dit wordt bevestigd door recente rechtspraak en rechtsleer. Voor de vraag of een marktconsultatie ook een rol kan spelen bij de motivering van het gebruik van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking verwijst de auteur eveneens naar recente Nederlandse rechtspraak.
Over de voorafgaande marktconsultatie is overigens een thematische fiche in voorbereiding voor
Mercatus.
Artikel 85 van de Overheidsopdrachtenwet 2016 bepaalt dat het volgen van een plaatsingsprocedure geen verplichting inhoudt tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. Een beslissing tot niet-gunning kan zich manifesteren in de vorm van een stopzettingsbeslissing of van een intrekkingsbeslissing. Over beide types beslissingen verscheen de voorbije jaren interessante rechtspraak. Wetswijzigingen uit 2023 regelden intussen dat een aanbestedende overheid die beslist tot niet-gunning, deze beslissing ook bekend moet maken, en dat zij bij die beslissing soms ook verplicht is om een biedvergoeding te betalen ter compensatie van de biedkosten die de bij de niet-gegunde opdracht betrokken inschrijvers hebben opgelopen.