Het praktijkvoorbeeld dat de invloed van de coronacrisis op overheidsopdrachten voor cateringdiensten onderzoekt, werd zopas aangevuld en geactualiseerd met de cijfers uit de jaarrekeningen van het boekjaar 2021. In hoeverre hebben de cateringbedrijven het tweede jaar van de coronacrisis doorstaan? En hoe kan men daar als aanbestedende overheid mee omgaan?
Cateringbedrijven hebben tijdens de coronacrisis lange tijd geen maaltijden aan scholen en bedrijfsrestaurants meer mogen leveren. Om de weerslag hiervan te kunnen onderzoeken, analyseerde Pol Verbeke de cijfers van 2019, het jaar vóór de coronacrisis, en 2020 en 2021, de jaren van de coronacrisis.
Het praktijkvoorbeeld werd aangevuld met de cijfers uit de jaarrekeningen (balans en resultatenrekening) van het boekjaar 2021 van de vier deelnemers aan de cateringopdracht voor de levering van schoolmaaltijden. Vermits de invloed van de coronacrisis ook nog in 2021 voelbaar was, werden de cijfers van de jaarrekeningen 2019, 2020 en 2021 vergeleken en werd een bespreking van de resultaten 2021 toegevoegd in functie van de minimumwaarden die een aanbestedende overheid als financieel selectiecriterium kan hanteren in een overheidsopdracht.
Door de tegenvallende resultaten in 2020 en 2021 blijven aanbestedende overheden voor een dilemma staan. Om te vermijden dat ondernemingen als gevolg van de coronacrisis niet geselecteerd worden, moet een aanbestedende overheid voorzichtig te werk gaan bij de bepaling van de minimumwaarden voor de financiële en economische selectiecriteria. Enerzijds moet ze mogelijke toekomstige faillissementen kunnen inschatten en ondernemingen, die zich in die situatie bevinden, niet selecteren. Anderzijds stelt zich de vraag: hoe kan de aanbestedende overheid toch voldoende ondernemingen met financiële draagkracht selecteren?
Op Mercatus vindt u ook een overzicht van alle praktijkvoorbeelden.