Een vraag? Een suggestie?
Raadpleeg de help-pagina
Tel: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Formuleer uw vraag

Interesse?

Wenst u wetgeving, arresten en vonnissen, praktische commentaren, nieuwsberichten en modellen en formulieren m.b.t. overheidsopdrachten?

Ontdek Mercatus

Probeer gratis 
 

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering 

Vijf jaar na de inwerkingtreding van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies komt een team van auteurs rond Eubelius-vennoot Barteld Schutyser met een uitgebreide analyse en interpretatie van die regels.
De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - een interpretatieve benadering bevat in negen hoofdstukken een uitgebreide en kritische bespreking van zowel de regels inzake de gunning van overheidsopdrachten als inzake de aanbesteding van concessies. De auteurs willen niet alleen die regels toelichten; waar dat nodig is willen de auteurs de regels interpreteren en een werkbare toepassing ervan verdedigen. Het boek bevat geen loutere opsomming van regels, rechtspraak en interessante standpunten uit de rechtsleer. Het is gebaseerd op de eigen opinie, ervaringen, kritische standpunten en opvattingen van de auteurs. Het boek gaat uitgebreid in op zowel de regels in de klassieke als de speciale sectoren. Het bevat, voor het eerst in België, een uitgebreide vergelijkende analyse van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies. Het boek is daarom een onmisbaar naslagwerk voor al wie met overheidsopdrachten en concessies begaan is. Meer info vindt u op onze webshop.
 

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 

De overheidsopdrachtenwetgeving in pocketformaat? In het Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 legt Luc Westhovens niet-specialisten stap voor stap uit wat ze moeten doen en waarop ze moeten letten: van de opstelling van een bestek via de plaatsing tot en met de uitvoering van de opdracht. Ook aanverwante thema's zoals de erkenning van aannemers en de opdrachten voor rekening van gemeenten komen aan bod. De informatie wordt aangevuld met praktijkvoorbeelden, relevante rechtspraak en de wetteksten van de Wet inzake Overheidsopdrachten en het KB Plaatsing en KB Uitvoering. U krijgt bovendien een beknopt en helder overzicht van onder meer het juridisch kader, alle mogelijke plaatsingsprocedures, de toepasselijke uitvoeringsregels en de Europese drempelbedragen. (De nieuwe editie 2024 verschijnt op 18 januari 2024, maar kan nu reeds worden besteld via onze webshop.)


Wat zegt het regeerakkoord over het overheidsopdrachtenrecht?

Nieuws - 09/10/2020
-
Auteur(s) 
Jens Debièvre, Lydian


Na lang wachten heeft ons land een nieuwe federale regering. Wat heeft de formatienota te zeggen over de overheidsopdrachten?
  1. Er komt een interfederaal relance- en transitieplan, dat een investeringsplan omvat in strategische sectoren, waaronder energie, digitalisering en mobiliteit(sinfrastructuur). 
    De formatienota geeft aan dat de federale overheid hierbij in hoge mate afhankelijk zal zijn van overheidsopdrachten. Er bestaat de intentie de plaatsingsprocedures transparanter, groener en socialer en effectiever te maken. Dit laatste zou lukken door de verhaalsmogelijkheden (en de vertraging die ze veroorzaken) aan te pakken. De regelgeving inzake overheidsopdracht zal in het licht van deze voornemens worden geëvalueerd en aangepast.
    Wat de overheidsinvesteringen betreft, wordt de nadruk gelegd op PPS- en EPC-contracten om de energietransitie te financieren. Hierbij wordt ook gekeken naar het ‘mobiliseren’ van nucleaire voorzieningen (met aftrek van de gelden nodig voor ontmanteling van kerncentrales). Bedoeling is privé-investeerders een lange termijnvisie aan te reiken, eventueel ondersteund met fiscale waarborgen. De Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) zal een transitiefonds oprichten om institutionele investeerders zoals verzekeraars en pensioenfondsen, maar ook regionale investeringsmaatschappijen te groeperen om tezamen zgn. cruciale ondernemingen te ondersteunen, o.a. in de energiesector maar ook in de digitale economie en in de gezondheidssector. In de marge hiervan zouden alle participaties van de federale staat worden ondergebracht in de FPIM.
     
  2. Er wordt gemikt op het ondersteunen van ondernemingen en ondernemers.
    Wat betreft de toegang tot overheidsopdrachten, wordt (verder) ingezet op de toegankelijkheid voor KMO’s, bv. via het voorzien van ethische, sociale en milieuvoorwaarden en het verlagen van de administratieve lasten van deelname. Daarnaast is er een focus op O&O opdrachten in de strijd tegen klimaatverandering of in het kader van de digitalisering van overheid en economie. Ook de strijd tegen sociale dumping (cf. art. 12 e.v. KB Uitvoering van 14/1/2013) wordt doorgezet.
     
  3. Er wordt ingezet op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening vanwege de overheid. 
    E-Government moet de administratieve last verlagen (cf. EU Verordening Single Digital Gateway). M.b.t. de overheidscontracten wordt gedacht aan zgn. smart contracts, weliswaar binnen het kader van de huidige regelgeving inzake overheidsopdrachten. Ook wordt binnen de federale overheid gestreefd naar volledige digitale facturatie, om zo betalingsachterstand weg te werken. De Regie der Gebouwen moet worden omgevormd tot een overheidsvastgoedbedrijf, conform de aanbevelingen van het Rekenhof, incl. een waardering van het totale overheidspatrimonium (!). Bovendien zal er een audit plaatsvinden op alle lopende (federale) DBFM-contracten.
     
Hieraan kan worden toegevoegd dat het niet uit te sluiten valt dat tijdens de komende legislatuur de regelgeving inzake overheidsopdrachten zal in overeenstemming moeten worden gebracht met een nieuwe generatie overheidsopdrachtenrichtlijnen (ter vervanging van de generatie 2014).

Er dient zich dus geen revolutie aan in het overheidsopdrachtenrecht, maar er zullen door de komende regering wel duidelijke accenten worden gelegd o.g.v. de hier besproken formatienota.
Bron:  https://www.lydian.be/nl/nieuws/wat-zegt-het-regeerakkoord-over-het-overheidsopdrachtenrecht