De Vlaamse overheid heeft haar facturen in 2018 stipter betaald en moest daarom ook minderverwijlintrestenbetalen.
De overheid moest vorig jaar 2,14 miljoen euro aan verwijlintresten ophoesten. Dat is 1,62 miljoen euro of 43 procent minder dan in 2017. Het gebruik van elektronische facturen zou mee verantwoordelijk zijn voor de positieve trend. De verwerking gebeurde veel sneller, waardoor de betaling ook voor 85 procent binnen de wettelijke betaaltermijn viel. De voorbije jaren is het bedrag dat de overheid aan verwijlintresten moet ophoesten steeds gedaald. Zo ging het in 2014, bij de start van de legislatuur, nog om 6,9 miljoen euro. In 2017 was dat bedrag al gezakt naar 3,77 miljoen euro. En vorig jaar zette de dalende trend zich door naar een bedrag van 2,14 miljoen euro. Op vier jaar tijd is er dus sprake van een daling van zo’n 70 procent.
De daling zou er zijn dankzij een combinatie van factoren. Zo is er de digitalisering en uniformisering van de financiële processen binnen de Vlaamse administratie. Ook het gebruik van e-facturatie is fors toegenomen. Voor nieuwe overheidsopdrachten boven de 8.500 euro zijn leveranciers bijvoorbeeld verplicht om elektronische facturen te sturen. Dankzij deforse digitalisering gebeurt de opvolging en de betaling door de Vlaamse overheid ook veel stipter.
Bron: www.metrotime.be