Een vraag? Een suggestie?
Raadpleeg de help-pagina
Tel: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Formuleer uw vraag

Interesse?

Wenst u wetgeving, arresten en vonnissen, praktische commentaren, nieuwsberichten en modellen en formulieren m.b.t. overheidsopdrachten?

Ontdek Mercatus

Probeer gratis 
 

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering 

Vijf jaar na de inwerkingtreding van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies komt een team van auteurs rond Eubelius-vennoot Barteld Schutyser met een uitgebreide analyse en interpretatie van die regels.
De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - een interpretatieve benadering bevat in negen hoofdstukken een uitgebreide en kritische bespreking van zowel de regels inzake de gunning van overheidsopdrachten als inzake de aanbesteding van concessies. De auteurs willen niet alleen die regels toelichten; waar dat nodig is willen de auteurs de regels interpreteren en een werkbare toepassing ervan verdedigen. Het boek bevat geen loutere opsomming van regels, rechtspraak en interessante standpunten uit de rechtsleer. Het is gebaseerd op de eigen opinie, ervaringen, kritische standpunten en opvattingen van de auteurs. Het boek gaat uitgebreid in op zowel de regels in de klassieke als de speciale sectoren. Het bevat, voor het eerst in België, een uitgebreide vergelijkende analyse van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies. Het boek is daarom een onmisbaar naslagwerk voor al wie met overheidsopdrachten en concessies begaan is. Meer info vindt u op onze webshop.
 

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 

De overheidsopdrachtenwetgeving in pocketformaat? In het Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 legt Luc Westhovens niet-specialisten stap voor stap uit wat ze moeten doen en waarop ze moeten letten: van de opstelling van een bestek via de plaatsing tot en met de uitvoering van de opdracht. Ook aanverwante thema's zoals de erkenning van aannemers en de opdrachten voor rekening van gemeenten komen aan bod. De informatie wordt aangevuld met praktijkvoorbeelden, relevante rechtspraak en de wetteksten van de Wet inzake Overheidsopdrachten en het KB Plaatsing en KB Uitvoering. U krijgt bovendien een beknopt en helder overzicht van onder meer het juridisch kader, alle mogelijke plaatsingsprocedures, de toepasselijke uitvoeringsregels en de Europese drempelbedragen. (De nieuwe editie 2024 verschijnt op 18 januari 2024, maar kan nu reeds worden besteld via onze webshop.)


Hof van Justitie EU: Regels voor plaatsen van een overheidsopdracht gelden niet voor patiëntenvervoer in noodsituaties door non-profitorganisaties of verenigingen

Nieuws - 29/03/2019
-
Auteur(s) 
Sandra De Bel


In een perscommuniqué verduidelijkt het Hof van Justitie van de Europese Unie dat de regels voor het plaatsen van een overheidsopdracht niet gelden voor diensten op het gebied van patiëntenvervoer die in noodsituaties worden verleend door non-profitorganisaties of -verenigingen. Dit naar aanleiding van het arrest C465/17 Falck Rettungsdienste GmbH e.a/Stadt Solingen.

Het  Hof  benadrukt  dat de  bijstand  aan en  de  verzorging  van spoedpatiënten  door  een ambulancehulpverlener/ambulanceverpleegkundige    in    een    reddingsvoertuig    en    het  ziekenvervoer geen „diensten inzake civiele verdediging” of „diensten inzake civiele bescherming” zijn, maar onder het begrip „risicopreventie” vallen. Het   Hof   wijst   er   vervolgens   op   dat de   uitsluiting   van   de   regels   voor   het   plaatsen   van overheidsopdrachten  waarin  ten  voordele  van  diensten  inzake  risicopreventie is  voorzien slechts kan gelden  voor  bepaalde  nooddiensten  die  door  non-profitorganisaties  of -verenigingen worden verricht, en  niet  verder mag gaan  dan  strikt  noodzakelijk  is. De  niet-toepasselijkheid  van  de regels voor het plaatsen van overheidsopdrachten is dus onlosmakelijk verbonden met het bestaan van een nooddienst. Het  Hof  komt  tot  de  conclusie  dat de  bijstand  aan  en de verzorging  van  spoedpatiënten,  die bovendien  in  een  reddingsvoertuig  door  een  ambulancehulpverlener/ambulanceverpleegkundige worden verstrekt, onder  de  code  voor  „reddingsdiensten”  valt. Het   gekwalificeerde ziekenvervoer kan daarentegen slechts onder de code voor „ambulancediensten” worden ingedeeld  als  kan  worden  aangetoond dat  er –althans  potentieel –sprake  is  van  een noodgeval. Ten  slotte  stelt  het  Hof  vast  dat organisaties  of verenigingen  waarvan het  doel  bestaat  in  het vervullen  van  sociale  opdrachten,  die geen  commerciële  werkzaamheden  verrichten en  die eventuele  winst  herinvesteren om  hun doel  te  verwezenlijken, „non-profitorganisaties  of -verenigingen” in de zin van de richtlijnz ijn. Bijgevolg verzet de richtlijn zich tegen een nationale regeling volgens welke instellingen van algemeen nut die zijn erkend als organisaties voor civiele bescherming  en  verdediging  worden  beschouwd als  „non-profitorganisaties  of -verenigingen” zonder  dat  het  nationale  recht  aan  de  erkenning  als  instelling  van  algemeen  nut  de  voorwaarde verbindt datgeen winst wordt nagestreefd

Een samenvatting van dit arrest verschijnt binnenkort op Mercatus.
 
Bron:  curia.europa.eu