De thematische fiche over 'Horizontale samenwerking tussen aanbestedende overheden' op Mercatus werd door auteur Constant De Koninck grondig geactualiseerd en uitgebreid op basis van recente rechtspraak. De artikelsgewijze commentaar bij artikel 31 Overheidsopdrachtenwet 2016, dat deze samenwerkingsvorm regelt, werd eveneens geüpdatet.
Verschil met 'in house'-samenwerking
De thematische fiche betreft meer bepaald de niet-geïnstitutionaliseerde horizontale samenwerking, geregeld door artikel 31 van de Overheidsopdrachtenwet 2016. Ze wordt als ‘niet-geïnstitutionaliseerd’ en 'horizontale' aangemerkt omdat een samenwerking wordt opgezet tussen aanbestedende overheden zonder dat een nieuwe of speciaal daartoe aangewezen entiteit wordt opgericht. Dit verschilt dus met de door artikel 30 geregelde ‘in house’-samenwerking, die als ‘geïnstitutionaliseerd’ of ‘verticaal’ wordt omschreven omdat er aanbestedende diensten bij betrokken zijn die de uitvoering van een taak toewijzen aan een afzonderlijke entiteit die in gezamenlijk bezit is en onder gezamenlijke controle staat, die dan als aanbieder optreedt.
Overheidsopdrachtenwet van toepassing? Dit zegt de wetgeving en de rechtspraak
Lange tijd vormde het arrest Stadtreinigung Hamburg het basisarrest met betrekking tot de horizontale publiek-publieke samenwerking. Onder bepaalde voorwaarden valt een opdracht die uitsluitend tussen twee of meer aanbestedende overheden wordt gesloten, immers buiten het toepassingsgebied van de overheidsopdrachtenrichtlijn (en -wet). In recentere rechtspraak gaat het Hof van Justitie verder in op de voorwaarden die moeten verenigd zijn opdat sprake zou kunnen zijn van een publiek-publieke samenwerking, en dus de niet-toepasselijkheid van de richtlijn / wetgeving overheidsopdrachten. Lees er meer over in de nieuwe update van de thematische fiche en de artikelsgewijze commentaar bij artikel 31 Overheidsopdrachtenwet 2016!
Noot: er bestaat ook een overzicht van alle thematische fiches op Mercatus.