Een vraag? Een suggestie?
Raadpleeg de help-pagina
Tel: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Formuleer uw vraag

Interesse?

Wenst u wetgeving, arresten en vonnissen, praktische commentaren, nieuwsberichten en modellen en formulieren m.b.t. overheidsopdrachten?

Ontdek Mercatus

Probeer gratis 
 

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering

De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - Een interpretatieve benadering 

Vijf jaar na de inwerkingtreding van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies komt een team van auteurs rond Eubelius-vennoot Barteld Schutyser met een uitgebreide analyse en interpretatie van die regels.
De aanbesteding van overheidsopdrachten en concessies - een interpretatieve benadering bevat in negen hoofdstukken een uitgebreide en kritische bespreking van zowel de regels inzake de gunning van overheidsopdrachten als inzake de aanbesteding van concessies. De auteurs willen niet alleen die regels toelichten; waar dat nodig is willen de auteurs de regels interpreteren en een werkbare toepassing ervan verdedigen. Het boek bevat geen loutere opsomming van regels, rechtspraak en interessante standpunten uit de rechtsleer. Het is gebaseerd op de eigen opinie, ervaringen, kritische standpunten en opvattingen van de auteurs. Het boek gaat uitgebreid in op zowel de regels in de klassieke als de speciale sectoren. Het bevat, voor het eerst in België, een uitgebreide vergelijkende analyse van de regels inzake overheidsopdrachten en concessies. Het boek is daarom een onmisbaar naslagwerk voor al wie met overheidsopdrachten en concessies begaan is. Meer info vindt u op onze webshop.
 

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024

Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 

De overheidsopdrachtenwetgeving in pocketformaat? In het Zakboekje Overheidsopdrachten - Klassieke sectoren 2024 legt Luc Westhovens niet-specialisten stap voor stap uit wat ze moeten doen en waarop ze moeten letten: van de opstelling van een bestek via de plaatsing tot en met de uitvoering van de opdracht. Ook aanverwante thema's zoals de erkenning van aannemers en de opdrachten voor rekening van gemeenten komen aan bod. De informatie wordt aangevuld met praktijkvoorbeelden, relevante rechtspraak en de wetteksten van de Wet inzake Overheidsopdrachten en het KB Plaatsing en KB Uitvoering. U krijgt bovendien een beknopt en helder overzicht van onder meer het juridisch kader, alle mogelijke plaatsingsprocedures, de toepasselijke uitvoeringsregels en de Europese drempelbedragen. (De nieuwe editie 2024 verschijnt op 18 januari 2024, maar kan nu reeds worden besteld via onze webshop.)


Nieuw praktijkvoorbeeld: invloed van de coronacrisis op overheidsopdrachten voor uitbesteding schoonmaak

Nieuws - 26/01/2022
-
Auteur(s) 
Bart Dermaux


Globaal gezien hebben schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis meer prestaties mogen leveren omwille van de noodzaak aan extra schoonmaak- en desinfectiebeurten, ook al waren sommige locaties een tijdlang gesloten. Om de weerslag hiervan te kunnen onderzoeken, analyseerde Pol Verbeke de jaarrekeningen (balans en resultatenrekening) van 2019, het jaar vóór de coronacrisis en 2020, het jaar van de coronacrisis, in een nieuw praktijkvoorbeeld.

De analyse van de jaarrekeningen 2019 en 2020 geeft een antwoord op de vragen:

  • Wat zijn de gevolgen van de bedrijfsresultaten voor het prijs- en kostenonderzoek?
  • Hoe kan de aanbestedende overheid ondernemingen met voldoende financiële draagkracht selecteren?

De meeste schoonmaakbedrijven hebben in 2020 niet te lijden gehad onder de coronacrisis. Enerzijds was er door de tijdelijke sluiting van bepaalde locaties een verminderde activiteit. Anderzijds zijn de activiteiten door extra schoonmaak- en desinfectiebeurten gestegen.

De extra prestaties hebben een globale omzetstijging van 2 % als gevolg. Ook de financiële ratio’s, waaraan minimumwaarden voor de financiële en economische selectiecriteria kunnen gekoppeld worden, zijn over het algemeen gunstig geëvolueerd.
Wel vertoont de solvabiliteitsratio die weergeeft hoe een onderneming haar activiteiten financiert, bij een aantal ondernemingen een lage waarde. Hierdoor zijn ze sterk afhankelijk van middelen van derden en bouwen ze schulden op. Dit kan hen op (middel)lange termijn in de problemen brengen.

De bedoeling van de minimumwaarden, waaraan de ondernemingen moeten voldoen, is de selectie van ondernemingen die niet over een gezonde financiële structuur beschikken, te vermijden.
Zeker bij overheidsopdrachten met een meerjarige uitvoeringstermijn is het van belang om aan de hand van de financiële selectiecriteria zo goed mogelijk in te schatten of ondernemingen in de komende jaren in financiële problemen kunnen geraken. Een faillissement van de opdrachtnemer tijdens de uitvoeringstermijn zal immers voor heel wat problemen zorgen bij de uitvoering van de opdracht.

Dit is een tweede praktijkvoorbeeld in de reeks over de impact van de coronacrisis op overheidsopdrachten. Eerder verscheen in deze reeks reeds een praktijkvoorbeeld over de invloed van de coronacrisis op overheidsopdrachten voor cateringdiensten. Op Mercatus vindt u ook een overzicht van alle praktijkvoorbeelden.