Globaal gezien hebben schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis meer prestaties mogen leveren omwille van de noodzaak aan extra schoonmaak- en desinfectiebeurten, ook al waren sommige locaties een tijdlang gesloten. Om de weerslag hiervan te kunnen onderzoeken, analyseerde Pol Verbeke de jaarrekeningen (balans en resultatenrekening) van 2019, het jaar vóór de coronacrisis en 2020, het jaar van de coronacrisis, in een nieuw praktijkvoorbeeld.
De analyse van de jaarrekeningen 2019 en 2020 geeft een antwoord op de vragen:
- Wat zijn de gevolgen van de bedrijfsresultaten voor het prijs- en kostenonderzoek?
- Hoe kan de aanbestedende overheid ondernemingen met voldoende financiële draagkracht selecteren?
De meeste schoonmaakbedrijven hebben in 2020 niet te lijden gehad onder de coronacrisis. Enerzijds was er door de tijdelijke sluiting van bepaalde locaties een verminderde activiteit. Anderzijds zijn de activiteiten door extra schoonmaak- en desinfectiebeurten gestegen.
De extra prestaties hebben een globale omzetstijging van 2 % als gevolg. Ook de financiële ratio’s, waaraan minimumwaarden voor de financiële en economische selectiecriteria kunnen gekoppeld worden, zijn over het algemeen gunstig geëvolueerd.
Wel vertoont de solvabiliteitsratio die weergeeft hoe een onderneming haar activiteiten financiert, bij een aantal ondernemingen een lage waarde. Hierdoor zijn ze sterk afhankelijk van middelen van derden en bouwen ze schulden op. Dit kan hen op (middel)lange termijn in de problemen brengen.
De bedoeling van de minimumwaarden, waaraan de ondernemingen moeten voldoen, is de selectie van ondernemingen die niet over een gezonde financiële structuur beschikken, te vermijden.
Zeker bij overheidsopdrachten met een meerjarige uitvoeringstermijn is het van belang om aan de hand van de financiële selectiecriteria zo goed mogelijk in te schatten of ondernemingen in de komende jaren in financiële problemen kunnen geraken. Een faillissement van de opdrachtnemer tijdens de uitvoeringstermijn zal immers voor heel wat problemen zorgen bij de uitvoering van de opdracht.
Dit is een tweede praktijkvoorbeeld in de reeks over de impact van de coronacrisis op overheidsopdrachten. Eerder verscheen in deze reeks reeds een praktijkvoorbeeld over de invloed van de coronacrisis op overheidsopdrachten voor cateringdiensten. Op Mercatus vindt u ook een overzicht van alle praktijkvoorbeelden.